يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۰۸۶
تاریخ انتشار : ۳۱ : ۱۷ - ۱۲ شهريور ۱۴۰۲

دیباچه - دینا محمدی: امین سالمی فارغ التحصیل رشته موسیقی است که از طریق پدر با سنتور و موسیقی آشنا شد و از سال ۷۰ شروع به فراگیری سنتور به سبک  استاد پایور کرد. از سال ۷۸ جهت فراگیری ردیف نوازی وارد کلاس استاد مجید کیانی و پس از ‌آن استاد پشنگ کامکار شد در طول سالهای آموزش آهنگسازی و تنظیم و رهبری ارکستر از محضر اساتیدی چون فرهاد فخرالدینی، کامبیز روشن روان، وارطان ساهاکیان، حسین دهلوی،  مصطفی کمال پورتراب و ... استفاده کرده است. همچنین دو دوره در مستر کلاس رهبری ارکستر استاد ماریس یانسونس و استاد ماکسیم فدوتف شرکت کرد. او معتقد است: در تمامی کشورهای ها که صاحب سبک موسیقایی هستند، ژانر مذهبی یک سبک بسیار بزرگ محسوب می شود، اما در ایران این نوع موسیقی تقریبا در سریال های مذهبی است که آن هم به صورت زیر صدا و محدود مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استفاده از تالار وحدت به عنوان برگزاری همایش ها ظلم بزرگی برای سازه هنری است |  اجرای کنسرت مذهبی راه رفتن روی لبه پرتگاه و یک شمشیر دو لبه  است!

همچنین این آهنگساز می گوید: از آنجا که تالار وحدت تالاری به جهت برگزاری کنسرت ها و تئاتر است، نباید از آن بهره گیری های دیگری از جمله برگزاری همایش صورت گیرد؛ چراکه استفاده این تالار برای همایش ها ظلم‌ بزرگی برای این سازه هنری محسوب می‌شود، که اگر تمهیداتی نسبت به‌ آن‌ اتخاد نشود قطعا تا چند سال آينده این تالار قابلیت استفاده برای اجرای کنسرت ها را از دست خواهد داد.

امین سالمی رهبر ارکستر نوای آفتاب پیرامون این سوال که سازهای ملی پای شان به ارکستر و فضای موسیقایی کشور باز شده چقدر توانسته تاثیر در ارکستر فضای موسیقایی کشور بگذارد، در گفت و گو با دیباچه گفت: سازهای موسیقی ایرانی در شکل کلاسیکِ خودشان ملودیک نواز هستند، نوازنده ها هم برحسب شرایط و تعریف این سازها همیشه ملودی اجرا کردن و در بیش از ۹۰ درصد مواقع تک صدایی اجرا شده است.

استفاده از تالار وحدت به عنوان برگزاری همایش ها ظلم بزرگی برای سازه هنری است |  اجرای کنسرت مذهبی راه رفتن روی لبه پرتگاه و یک شمشیر دو لبه  است!

او که در سال  ۸۷ ارکستر آکادمیک تهران، اولین ارکستر ملی خصوصی ایران را با همکاری حمید خزاعی خواننده و بابک شهرکی "ارکستر مایستر" تاسیس کرد، در ادامه افزود: از وقتی که ارکسترها با تعریف و نام شاید کمی نامفهوم ولی مرسوم " ارکستر ملی " شکل گرفته اند، کم کم نوازنده هایی در سازهای ایرانی پا به عرصه موسیقی گذاشتند که علاوه بر شکل ملودیک سازها، قابلیت اجرای موسیقی تنظیم شده ارکسترال را هم دارند. حضور این نوازنده ها در ارکستر قالب و ژانر جدیدی را در حدود دو دهه ی گذشته ایجاد نموده است، ولی هنوز هم نوازنده های سازهای اروپایی از نظر اجرای ارکسترال در مقایسه با نوازنده های داخلی کمی به لحاظ ریتمیک و نت نوازی و دشیفر برتری دارند؛ البته هر روز این فاصله کمتر میشود به گونه ای که زمانی نه چندان دور، بی شک اجراهایی بهتر و قدرتمند تر از نوازندگان سازهای ارکسترهای تلفیقی ایرانی - اروپایی شاهد خواهیم بود.

« سالمی » که تاکنون بیش از  ۶۰  اجرا را به عنوان رهبر و سرپرست ارکستر بر عهده داشته،  پیرامون اینکه آیا موسیقی ارکسترال ایران توانسته از همه ظرفیت های بی بدلیل موسیقی های اصیل ایران بهره ببرد، بیان کرد: قطعا خیر، فواصل  کرون و سری  یا همان ریز پرده ها نقش بسیار مهمی در موسیقی دستگاهی ایران دارند. تمام سازهای ارکستر امکان اجرای این فواصل را ندارند، در نتیجه قطعات به دستگاهها و آوازهای محدودی منحصر می‌شود.

استفاده از تالار وحدت به عنوان برگزاری همایش ها ظلم بزرگی برای سازه هنری است |  اجرای کنسرت مذهبی راه رفتن روی لبه پرتگاه و یک شمشیر دو لبه  است!

او در  ارتباط با این سوال که سهم زادگاهتان در ارکستر و فضای موسیقایی کشور چگونه است، گفت: تقریبا هیچ سهمی نداشته، من متولد اردبیل هستم و هیچ ارکستری در اردبیل وجود ندارد و پتانسیل تشکیل شدن هم وجود ندارد ؛حتی تمایلی به همکاری متقابل هم بین فعالان موسیقی اردبیل با افرادی که به هر دلیلی تعلق خاطر به اردبیل دارند هم  دیده نمی شود، اردبیل آموزشگاههای موسیقی به تعداد کافی دارد، اما متاسفانه هنرمندان آموزش دیده در اردبیل برای رسیدن  به اجرای حرفه ای نه مسیری دارند نه حامی دلسوز و نه جایی برای فعالیت دارند.

رهبر ارکستر نوای آفتاب که آلبوم " اشک بهار" و " کاروان عشق" به عنوان آهنگساز و تنظیم کننده در کارنامه هنری خود دارد، گفت: ساخت و تنظیم قطعات و اجرای کنسرت مذهبی راه رفتن روی لبه پرتگاه و یک شمشیر دو لبه  است چرا که محدودیت ها و ملاحظاتی که در موسیقی مذهبی وجود دارد،  با کوچکترین اشتباه به بازخوردی منفی و یا تقابل جامعه مذهبی منجر میشود، تمام تلاش من در ساخت و تنظیم قطعاتف  رعایت ۳ موضوع بسیار مهم همچون، ملاحظات جامعه مذهبی، جذابیت برای مخاطب و خارج نشدن از چارچوب موسیقی فاخر بوده است و با توجه به نظرات مخاطبان احساس می کنم به نسبت برای رسیدن به این هدف موفق بودم.

استفاده از تالار وحدت به عنوان برگزاری همایش ها ظلم بزرگی برای سازه هنری است |  اجرای کنسرت مذهبی راه رفتن روی لبه پرتگاه و یک شمشیر دو لبه  است!

امین سالمی که این شب ها ارکستر "نوای آفتاب" با خوانندگی مهیار شادُروان در آستانه اربعین حسینی  را به روی صحنه دارد، بیان کرد: در تمامی کشورهای صاحب سبک موسیقی،  موسیقی مذهبی یک ژانر بسیار بزرگ است، اما در ایران موسیقی مذهبی تقریبا فقط در فیلم ها و سریال های مذهبی بصورت محدود دیده میشود.
احیای این ژانر از موسیقی، باعث تداوم این هنر در ماههایی است که اساسا اجرای موسیقی به دلیل شرایط و ملاحظات مذهبی ممنوع است و در ضمن  باب نزدیک شدن  موسیقی به هموطنانی است که با اصطلاح قشر  مذهبی جامعه هستند و به موسیقی پاپ و مرسوم  علاقمند نیستند.

این آهنگساز در ادامه در خصوص جایگاه تالار رودکی می گوید: همچنین هنوز هم تالار رودکی بهترین صدای ارکسترال را دارد و صدای ارکستر بسیار زیبا و واضح شنیده میشود؛ این تالار زیبا و نوستالژیک برای من  ترجمان زندگی با کنسرت است، اما امکانات سخت افزاری تالار در حال مستهلک شدن است و تبدیل شدن تالار رودکی به تالارِ تمرین در تسریع این استهلاک نقش مهمی دارد؛

استفاده از تالار وحدت به عنوان برگزاری همایش ها ظلم بزرگی برای سازه هنری است |  اجرای کنسرت مذهبی راه رفتن روی لبه پرتگاه و یک شمشیر دو لبه  است!
ت

الار رودکی تالار اجراست ، تخصیص این تالار به  تمرین ارکستر نامهربانی با این تالار زیباست.

او یادآور شد: کنسرت در تالار وحدت به دلیل توانایی کارکنان فنی و صدابرداران تالار قابل اجراست، چون قدیمی بودن بسیاری از تجهیزات تالار هم گروه ها و هم کارکنان را در برخی مواقع آزار میدهد، حداقل ۴ تالار مشابه تالار وحدت  برای تهران لازم است تا بار اجراهای روی تالار زیبا و باشکوه وحدت کمتر شود و در ضمن تالار وحدت تالار کنسرت و تئاتر است و استفاده به عنوان سالن همایش ظلم بزرگی بر این سازه ی هنری است اگر تغییر در سیاست های حاکم بر تالار وحدت اتخاذ نشود چند سال آینده تالار وحدت قابلیت استفاده اجرای کنسرت را از دست خواهد داد.

استفاده از تالار وحدت به عنوان برگزاری همایش ها ظلم بزرگی برای سازه هنری است |  اجرای کنسرت مذهبی راه رفتن روی لبه پرتگاه و یک شمشیر دو لبه  است!

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳